Klantreis adviseur
Klantbeleving is mij al jong aangeleerd
Toen ik 15 jaar was, kreeg ik mijn weekendbaan bij een van de chicste banketbakkerijen uit het dorp.
Een schitterende toonbank, een mooie spiegelwand afgewisseld met zwart glas. Een hele goede werkgeefster die écht hart had voor haar zaak. Als er iemand is die weet wat klantbeleving inhoudt, dan is zij het wel.
Dus op 15 jarige leeftijd werd mij dit al bijgebracht. “Wie is er aan de beurt?” was not done. “Wie mag ik dan helpen?” is de nette optie. “Mag ik u helpen om uw spullen in de tas te zetten?”. De volgende klant ging je pas helpen op het moment dat de andere de deur had verlaten, niet eerder. Hadden ze hun handen vol met gebak? Dan deed je vanzelfsprekend de deur open. We konden het uiteraard ook gewoon ’s avonds nog even thuis komen bezorgen. Geen probleem. Nee hoor, daar rekenen wij niks extra’s voor.
Eén van de vele voorbeelden van hoe het wél hoort.
Op mijn 15e leerde ik dit al en het heeft mij nooit meer losgelaten. Aandacht voor je klant. Altijd. Die heeft de moeite genomen om naar je toe te komen.
Er zijn zo ontzettend veel aandachtspunten waar ik jou en jouw medewerkers op kan gaan coachen.
Aandacht voor de klant.
Altijd.
Ik ben énorm dankbaar voor de lessen die ik destijds geleerd heb en nooit meer los heb gelaten.
Tegenwoordig is dat helaas vaak anders. Ik sta wel eens bij de supermarkt tussen twee kassa’s in. De twee jongedames zijn dan druk bezig. Bezig om elkaar te vertellen wat ze dit weekend hebben meegemaakt. Geen aandacht voor mij. Regelmatig bedank ik ze dan ook voor hun aandacht en hun smeuïge verhaal in de hoop dat ze dan beseffen wat ze zojuist gedaan hebben.
Maak van jouw klant een relatie
Ga voor een warm gevoel
Zoals ik bij de banketbakker mijn klanten mocht helpen, zo wil ik ook graag geholpen worden. Ik wil het gevoel krijgen dat, op het moment dat ik geholpen word, ik er ook écht toe doe. Dat die medewerker écht 100% aandacht voor mij heeft.
Door de telefoon wil ik aan een medewerker niet kunnen horen dat hij gisteren eens flink heeft gestapt. Ik wil ook niet kunnen merken dat ze hoofdpijn heeft. Geef mij alsjeblieft niet het gevoel dat ik teveel ben. Dat het eigenlijk ongelofelijk ongelegen komt dat ik bel of jouw winkel bezoek.
Ik kom in jouw bedrijf, jouw winkel omdat ik jou het gun. Er zijn zoveel anderen waar ik ook heen kan. Het liefst koop ik, naar aanleiding van de afgelopen jaren, zoveel mogelijk lokaal. Maar als ik dan in jouw winkel sta, ga dan voor een warm gevoel.
Als ik tevreden de winkel uitloop, weet ik zeker dat ik nog een keer terug kom.
Samen met de ondernemer
Samen met jou wil ik gaan beleven. Beleven wat er nu eigenlijk allemaal gebeurt in dit hele proces. Hiermee start ik met een intake gesprek. We nemen samen een vragenlijst door om tot de kern van de uitdaging te komen.
Waar wringt de schoen?
We gaan samen kijken naar de visie, de instelling van de werknemers, het geluk van jou als ondernemer én de werknemers. Er komen allerlei aspecten aan bod die te maken hebben met de uiteindelijke klantbeleving.
Heel graag wil ik samen met jou een ontwikkeling in het bedrijf veroorzaken die er voor zal zorgen dat klanten, relaties gaan worden. Er is een groot verschil tussen het woord klant en het woord relatie.
Een klant loopt in en uit en als je mazzel hebt, komt diezelfde klant volgende keer weer in jouw winkel. Bij een relatie heb je een warme band opgebouwd. Dan wéét je dat hij de volgende keer bij jou zal komen. Je weet dan ook dat die klant zo tevreden is over jouw winkel dat deze band is ontstaan. Een relatie is van langere duur.
Een relatie zal namelijk op een verjaardag zijn positieve verhaal vertellen. Die zal vertellen dat je voor het beste brood daar op de hoek moet zijn en dat als je een goed advies wilt over schoenen, die winkel het beste is. Daardoor zullen meer mensen jouw winkel vinden en heb jij het voorrecht om van nieuwe klanten, nieuwe relaties te maken. Een win-win situatie voor alle partijen.
Laat mij jou adviseren
Stuur mij een WhatsApp
Laat mij via een bericht weten waar ik jou mee kan helpen. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met jou op om jouw vragen te beantwoorden.
Wanneer jij er aan toe bent, plannen wij een afspraak in.
Eén klik op het WhatsApp icoon is voldoende.